15% van de kinderen heeft moeite om mee te gaan op schooluitstap!

15% van de kinderen heeft moeite om mee te gaan op schooluitstap!

Terug naar overzicht

Laren, 12 februari 2015

Tips voor leerkrachten en ouders/verzorgers van kinderen die niet op klasuitstap of schoolkamp durven


Op stap met de klas: schoolreisjes en schoolkamp. Natuurlijk zijn dat voor de meeste kinderen de allerleukste schooldagen van het jaar. Maar zijn die uitstappen vanzelfsprekend? Misschien toch niet voor elk kind… Ziet uw kind op tegen het schoolreisje? Drs. Emmeliek Boost geeft speciaal hiervoor een aantal tips. Emmeliek is directeur van de Opvoeddesk in Nederland. Zij is pedagoog en verzorgt onder andere workshops voor leerkrachten in Vlaanderen. Drs. Boost is ook in Vlaanderen bekend van haar boek: Opvoeden...geniet ervan! We vroegen haar wat leerkrachten en ouders kunnen doen om met alle kinderen tot een geslaagde schoolreis te komen.

Ontzorg ouders
Emmeliek: “Een veilig leefklimaat creëren is een belangrijk doel van iedere school en diezelfde veiligheid moet dus ook gegarandeerd zijn tijdens een schoolreis of schoolkamp. Mijn eerste tip is: ‘ontzorg op tijd de ouders!’ Hoe meer je de zorg en angst bij de ouders op voorhand aanhoort en wegneemt, des te optimaler zullen de kinderen genieten van de schoolreis! Het merendeel van de ouders ziet namelijk allemaal kleine en grote drama’s die zouden kunnen gebeuren. Dat is ook niet gek want het is niet niks om uw kind een dag toe te vertrouwen aan anderen die u niet goed kent.”

Zo’n vijftien procent van de kinderen heeft moeite om mee te gaan op schoolreis. Ze vinden het moeilijk om thuis los te laten. Dat kan zijn omdat ze slechte ervaringen hebben gehad met bijvoorbeeld logeren. Hoe bereikt u dat kinderen die niet mee durven gaan of dominante of 'lastige' kinderen toch samen een topsfeer tijdens de schoolreis weten te bereiken?
“Laat kinderen zelf met oplossingen komen, dan heeft u de meeste kans op succes”.

Hier volgen tips van Emmeliek voor de kleuter, kinderen eerste leerjaren en kinderen laatste leerjaren.

Kleuters
Van kleuters kunt u verwachten dat ze niet meteen staan te springen voor een schoolreis en bustocht. Het merendeel reageert op nieuwe situaties terughoudend, wat bedremmeld, zo’n dag weg van mama en papa. Ze moeten een dag lang vertrouwen op de juf en op de begeleiders die ze vaak niet zo goed kennen. Ouders kunnen wel roepen dat het leuk is, maar een kleuter heeft er bijvoorbeeld geen besef van hoelang de reis duurt en wat er daarna allemaal precies gebeurt.

Tip 1: breng het schoolreisje in beeld met een werkbord en zelfgemaakte schoolreiskaartjes met afbeeldingen. Laat ze stap voor stap zien wat de indeling van de dag is en stel daarbij dan de regels. Door het te visualiseren krijgen kleuters beter greep op wat er die dag gaat gebeuren.

Tip 2: communiceer goed met de ouders. Informeer ze beter dan alleen maar per brief, vooral de laatste dagen voor het schoolreisje. Vraag bijvoorbeeld de ouders in de klas en laat kinderen aan de hand van het werkbord en de schoolreiskaartjes in beeld brengen wat ze tijdens het schoolreisje gaan doen. Ouders vragen zich af of de begeleiders hun kind wel goed in de gaten houden. Het is een feest, maar de bezorgdheid van ouders is groot. Ze moeten hun kinderen toevertrouwen aan begeleiders van wie ze niet weten hoe oplettend die zijn. Op deze manier kunt u op tijd vooraf de zorg wegnemen, dat vergroot het plezier!

Kinderen eerste leerjaren
De stoere jongens en meisjes willen avontuur en luisteren niet goed, terwijl enkele niet van het been van de juf of de meester weg te slaan zijn. Ook hun ouders zijn bezorgd, omdat ze weten dat de doeraks de regels aan hun laars zullen lappen en de stillen wellicht te weinig aan hun trekken zullen komen.
Tip: zet in de informatiebrief over het schoolreisje de top 3-regels die ouders thuis met hun kind kunnen doornemen. Ik hoor vaak achteraf dat ouders nooit precies wisten welke regels de leerkrachten en kinderen hadden.

De achterblijvende ouders zijn vaak minder goed geïnformeerd over de aanpak en veiligheid. Ouders durven hun bezorgdheid niet te uiten, want ze willen geen zeurpiet zijn. Maar op en buiten het schoolplein gaan de vragen rond: hoe houden ze 30 tot 40 kinderen onder controle? Blijven alle begeleiders wel alert? De druk van ouders op de leerkracht om mee te mogen gaan, heeft hiermee te maken. Er zijn ouders die hun kind ziek melden. Liever nu ziek thuis en de volgende dag weer veilig op school! Dat moeten we toch kunnen voorkomen!

Kinderen laatste leerjaren
Tip 1: kinderen die wat timide of minder weerbaar zijn, zijn gebaat bij een vriendje of vriendinnetje, zodat ze worden opgenomen in een groepje en niet alleen komen te staan. Geef groepjes een begeleider die goed is geïnformeerd over de ins en outs van de kinderen in de groep.

Tip 2: zorg dat de wat stoere en dominante kinderen de ‘bewakers’ worden van de topsfeer op de schoolreis. Daar hoort pesten dus niet bij. Maak ze verantwoordelijk. Laat kinderen zelf met oplossingen komen, dan heeft u de meeste kans op succes. Dat kunt u op school voorbereiden. Hoe krijgen we een topsfeer in de bus? Daar begint het mee. Laat de kinderen meedenken en met oplossingen komen. Dat is altijd het beste. De betrokkenheid en motivatie van de kinderen zullen dan veel groter zijn om er een succes van te maken.

Tip 3: focus bij kinderen met gedragsmoeilijkheden niet op de sancties en eventuele straf. Leg juist in de klas uit dat het wel eens moeilijk kan zijn in de autocar voor sommige kinderen om stil te blijven zitten. Vraag de kinderen in de klas: ‘Weten jullie daar een oplossing voor?’ Denk aan een koptelefoon, afleiding met muziek, een filmpje afspelen en dergelijke.

Tip 4: bespreek vooraf het schoolreisje met de ouders in de klas. Dat neemt ook bij hen de onrust en zorg weg en vaak krijgt u nog handige tips van ouders voor de aanpak van hun kinderen.

De kracht van het schoolreisje of het schoolkamp
Het met elkaar onderweg zijn, een feestje maken en los zijn van het vertrouwde en vooral ook het niet-vertrouwde meemaken, is uiterst nuttig. De voorbereidingen in de klas, het werkbord en de kaartjes zorgen ervoor dat kinderen ook leren kijken vanuit het perspectief van een ander. Dat laatste is een belangrijk aspect van de sociale ontwikkeling en een voorwaarde om mee te doen in de maatschappij. Op zo’n schoolreis of tijdens het schoolkamp lopen de emoties nog weleens op, voelt de één zich tekort gedaan en een ander mist het thuisfront. Het vooraf inleven wat heimwee precies is en wat u zou kunnen doen om een klasgenoot met een kort lontje te helpen, zorgen voor een topsfeer tijdens het schooluitje.

Schoolreis: ontwikkelingskansen voor kinderen
Het schoolreisje hoort eigenlijk in het lijstje van ontwikkelingskansen voor kinderen. Het is bij uitstek een kans om hun zelfvertrouwen te ontwikkelen en zelfstandig, los van thuis, positieve ervaringen met andere volwassenen op te doen. Het draagt dus een steentje bij aan de autonomie van kinderen, waardoor ze geleidelijk aan steeds gemakkelijker de grote wereld in durven gaan.

"Kinderen gaan naar de basisschool en hun basisveiligheid wordt in die fase stap voor stap groter: het schoolreisje helpt daarbij. Het maakt een kind zelfverzekerder!"


Met speciale dank aan drs. Emmeliek Boost, directeur van de Opvoeddesk. Meer informatie over workshops voor leerkrachten kunt u vinden op www.opvoeddesk.nl U kunt ook telefonisch contact opnemen met de opvoeddesk +31 35 695 70 20.
 

Nationaal Schoolreis Magazine Belgiƫ, 2017
Schoolreismagazine.be is het internetportaal van het Nationaal Schoolreis Magazine België, sinds 1994 hèt gratis ideeënmagazine voor dit jaarlijks terugkerende hoogtepunt.

© Nationaal Schoolreis Magazine België 1994-2017

Like, volg of tweet schoolreismagazine.be

Powered by Publi House - bureau voor communicatie- & uitgeefprojecten | Schoolreis.nl op Google+