Vlaamse en Hollandse Meesters op de kaart

Vlaamse en Hollandse Meesters op de kaart

Terug naar overzicht

Den Haag, 30 mei 2017

Vorig jaar tekenden Peter de Wilde namens Toerisme Vlaanderen, en Jos Vranken namens NBTC Holland Marketing, een intentieverklaring voor verdergaande grensoverschrijdende samenwerking. De ondertekening vond plaats in het Mauritshuis in het bijzijn van de Vlaamse minister van Toerisme Ben Weyts.

Internationaal bezoek naar Vlaanderen en Nederland
Vlaanderen en Nederland hebben allebei de ambitie om schoolreizigers en algemene bezoekers uit heel Europa en eigenlijk uit de hele wereld te verleiden tot een bezoek. Toerisme Vlaanderen en NBTC werken sinds 2011 al nauw samen middels de Holland-Vlaanderen Alliantie.

Vlaamse en Hollandse meesters
Voor internationale bezoekers zijn de afstanden in Nederland en Vlaanderen heel klein. Ze beseffen vaak niet dat ze snel en eenvoudig andere interessante steden en regio’s kunnen bezoeken. Zowel NBTC als Toerisme Vlaanderen koppelen in hun marketing door middel van verhaallijnen plaatsen in Nederland, respectievelijk Vlaanderen aan elkaar via thema’s. De eerste uitwerking van de samenwerking heeft betrekking op een gezamenlijke verhaallijn over de rijke historie van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Het verhaal van de hoogtijdagen van de Vlaamse cultuur in de 15e en 16e eeuw wordt daarbij gekoppeld aan de Nederlandse Gouden Eeuw. Voor beide regio’s wordt een verhaallijn uitgewerkt met de Vlaamse Meesters (Van Eyck, Pieter Bruegel de Oude en Rubens) en Hollandse Meesters (Jeroen Bosch, Rembrandt en Vermeer) als dragers van het verhaal. Zo ontstaat er een symbolische lijn met plekken als het Pajottenland, Brugge, Brussel, Antwerpen, Gent, Mechelen, Leuven, Middelburg, Den Bosch, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam en Hoorn.

Grensoverschrijdende samenwerking
‘Toerisme Vlaanderen werkt hard aan een groot toeristisch-cultureel project rond onze Vlaamse Meesters’, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. ‘Zij zijn onze beste ambassadeurs in de wereld. Ze staan symbool voor onze eeuwenoude traditie van vakmanschap, creativiteit en innovatie. Samen met NBTC kunnen we onze Vlaamse Meesters, hand in hand met de Nederlandse Meesters, nog slimmer in de wereldwijde markt zetten. Daar worden we allebei beter van’.

Themajaren Rubens, Rembrandt en Breugel
De ontwikkeling van de verhaallijn is dit jaar gestart en de eerste gezamenlijke marketingactiviteiten rondom het thema starten in 2018, wanneer Vlaanderen Rubens in de kijker zet. Nederland herdenkt in 2019 haar Gouden Eeuw naar aanleiding van het 350ste sterftejaar van Rembrandt. In datzelfde jaar staat in Vlaanderen Breugel centraal.

Schoolreiscolumn
Conrad van Tiggelen, de marketingdirecteur van NBTC, schreef speciaal voor het Nationaal Schoolreis Magazine een leuke schoolreiscolumn. 'In de vijfde klas van de lagere school heb ik Rubens ontmoet. Het was tijdens een schoolreisje. Toen ik opgroeide in Zeeuws-Vlaanderen lagen bestemmingen van de jaarlijkse dagtocht vaak net over de grens in België. Meestal gingen de schoolreisjes naar een attractiepark of dierentuin. Slechts één keer had de daguitstap een cultureel thema: het leven en het werk van Pieter Paul Rubens. Laat dat nou net het enige reisje zijn dat ik me goed herinner. Hoe kwam dat?' Lees verder >
 

Nationaal Schoolreis Magazine Belgiƫ, 2017
Schoolreismagazine.be is het internetportaal van het Nationaal Schoolreis Magazine België, sinds 1994 hèt gratis ideeënmagazine voor dit jaarlijks terugkerende hoogtepunt.

© Nationaal Schoolreis Magazine België 1994-2017

Like, volg of tweet schoolreismagazine.be

Powered by Publi House - bureau voor communicatie- & uitgeefprojecten | Schoolreis.nl op Google+